דרוזים נוסח אשכנז? לאיזה חסידות משתייך פארג'? טוקר יצא לחקור

    האם אני יכול ללכת לשר הפנים, אריה דרעי, ולבקש שבתעודת הזהות שלי יכתבו 'דרוזי אשכנתוזי?
    עמית דניאל 1 Comment on דרוזים נוסח אשכנז? לאיזה חסידות משתייך פארג'? טוקר יצא לחקור

    מחקר חדש מגלה כי יש קשר היסטורי בין מקום מושבם הקדום של הדרוזים לזה של היהודים האשכנזים • "אני מתחבר לאשכנזים ולספרדים אבל כמו שאמרתי, לא לאוכל האשכנזי"

    האם אני יכול ללכת לשר הפנים, אריה דרעי, ולבקש שבתעודת הזהות שלי יכתבו 'דרוזי אשכנתוזי?
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מחקר מפתיע שמתפרסם טוען כי הדרוזים קרובים גנטית ליהודי אשכנז. בתכנית "זמן אוויר" ביקש מנחם טוקר לבדוק את נתוני המחקר לעומק עם מבצע המחקר הגנטיקאי ד"ר רן אלחייאק מאונברסיטת שפילנג באנגליה ואת התחושות בעקבות המחקר עם קצין הביטחון של העיר "ביתר עילית", פארג' הנמנה על העדה הדרוזית.

    "הדרוזים קרובים גנטית ליהודי אשכנז יותר מכל קבוצה אחרת במזרח התיכון" קובע ד"ר אלחייאק "המחקר שפורסם ועליו אנו מדברים הוא המשך של מחקר על מקור יהודי אשכנז. התוצאות היו קרובות. כלומר, הם גרו זה לצד זה בתקופה של לפני כ-1,000 שנה. יש מכשיר שנקרא GPS שאליו מוכנס ד.נ.א. והוא מוביל לאיזור של מקור הד.נ.א. הכנסנו ד.נ.א. של דרוזי וזה הוביל לתקופה של לפני 1,000 שנה באיזור מזרח טורקיה. בבדיקה שעשינו לגבי היהודים האשכנזים הובלנו גם לאותו מקום. הדרוזים היו על ההר והאשכנזים היו בכפרים ליד".

    "צריך להבין" מסביר ד"ר אלחייאק "שאשכנז זה לא רק מה שאנחנו חושבים. האיזור של מזרח טורקיה נקרא אשכנז העתיקה. יש גם עמים שמגדירים את עצמם אשכנזים גויים. זה בדיוק כמו שיש פרסים יהודים וגויים כך יש עמים שלמים שמגדירים את עצמם אשכנזים למשל הארמנים".

    על הקשר העתיק בין הדרוזים לאשכנזים מספר ד"ר אלחייאק ואומר "מדובר בשני עמים שחיו זה לצד זה עד שנפרדו כל אחד מסיבותיו ונפגשו שוב בישראל. היה את בנימין מטודלה שהגיע במאה ה-11 לספירה הלועזית ואמר 'הדרוזים אוהבים את היהודים' זה משהו שלא היה נפוץ אז, אבל הוא מצא לנכון להזכיר. אני חושב שזהו סימן לזמן שהם חיו זה לצד זה".

    תגובתו של פארג' לא איחרה להגיע "אני שמח לשמוע. תמיד הזדהיתי עם האשכנזים" אמר "אבל רק בתרבות לא באוכל. אוכל אשכנזי, קניידעלך וגפילטע פיש זה אני לא אוכל. אוכל זה של פרענקים, של ספרדים" אומר בחיוך ושאל "האם אני יכול ללכת לשר הפנים, אריה דרעי, ולבקש שבתעודת הזהות שלי יכתבו 'דרוזי אשכנתוזי?'" כלשונו.

    בנושא הסמינרים אמר פארג' "הבת שלי אמנם קטנה אבל חשבתי אולי כשיגיע הזמן לשים אותה בסמינר כלל חסידי" אמר בהלצה.

    לרגע מסויים ירדה רצינות על פארג' והוא סיפר לטוקר כי הוא ממש בימים אלו בשירות מילואים בצה"ל "אני כעת במילואים על גבול לבנון" אמר "גם הבן שלי משרת עכשיו לא רחוק ממני. יש אחווה ואחדות בין הדרוזים ליהודים. אנחנו אשכנזים לכל דבר. אני מתחבר לאשכנזים ולספרדים אבל כמו שאמרתי, לא לאוכל האשכנזי" שב והדגיש וכשטוקר שאל לאיזה זרם בעולם היהודי הוא משתייך, סיפר פארג' "אני לא בוגד בערכים ולא באמון אני מזדהה עם פינסק".

    האזינו:



    1 תגובות

    מיין תגובות